6. janvāra rītā Aija Vāciete, praktizējoša juriste darba tiesību, darba aizsardzības un drošības jautājumos, kopā ar Rīgas Stradiņa universitātes profesoru Ivaru Vanadziņu virtuāli viesojās Latvijas Radio 1 raidījumā „Kā labāk dzīvot”, lai sniegtu atbildes ar darba tiesību un darba aizsardzību saistītiem jautājumiem, kas ir īpaši aktuāli, lielai daļai darbinieku turpinot strādāt attālināti. Šī tēma ir īpaši nozīmīga, jo vēl joprojām ir uzņēmumi, kuros nav novērstas daudzas nepilnības darba tiesību un darba drošības jautājumos. Šo nepilnību nerisināšana var veicināt savstarpējus saspīlējumus, rupju pārkāpumu gadījumā pat radīt apdraudējumu darbinieku veselībai.
Darba aizsardzības sistēmai ir ļoti būtiska nozīme, lai
darbiniekiem nodrošinātu veselībai un drošībai nekaitīgus
apstākļus, kā arī spētu izvairīties no iespējamiem nelaimes
gadījumiem un arodslimībām. Tā kā darba aizsardzības sistēmas
pilnveidošana notiek nepārtraukti, ir nepieciešami zinoši un
profesionāli darba aizsardzības speciālisti.
Atkarībā no uzņēmuma lieluma un darbības veida, tiek izveidota darba aizsardzības organizatoriskā struktūrvienība. Mazos uzņēmumos, kuri nedarbojas bīstamā nozarē un kuros nestrādā vairāk par 10 darbiniekiem, darba aizsardzības speciālista pienākumus var veikt uzņēmuma vadītājs vai norīkots darbinieks, kurš ir izgājis darba aizsardzības pamatlīmeņa zināšanu izglītības programmu.
Ir situācijas, kad darba tiesiskās attiecības tiek izbeigtas. Atkarībā no tā, kas ir izteicis gribu izbeigt darba attiecības, tiek iedalīts darba devēja uzteikums, darbinieka uzteikums vai abu pušu vienošanās. Šajā rakstā tiks sniegta informācija par darba devēja uzteikumu.
Gan darba devējam, gan darbiniekam ir svarīgi atcerēties, ka darba devēja uzteikumam ir jābūt tiesiski pamatotam. Tiek izdalītas trīs iemeslu grupas darbinieku atlaišanai: darbinieka uzvedība, darbinieka spējas vai apstākļi, kas ir saistīti ar ekonomiskajiem un ražošanas faktoriem. Darba devējam, iepazīstinot darbinieku ar uzteikumu, ir jāpaskaidro atlaišanas iemesli, atsaucoties uz konkrētu likuma normu.
Darba tiesiskās attiecības regulē Darba likums. Tās tiek dibinātas rakstveidā, noslēdzot darba līgumu, uz kura pamata darbinieks veic noteiktus darba pienākumus, pakļaujoties darba kārtības noteikumiem un darba devēja rīkojumiem, bet darba devējs izmaksā nolīgto darba samaksu, nodrošinot taisnīgus un veselībai nekaitīgus darba apstākļus.
Darba līgumam ir jābūt noslēgtam rakstveidā divos eksemplāros, no kuriem viens glabājas pie darbinieka, bet otrs pie darba devēja. Darba līgums var tikt noslēgts uz noteiktu vai nenoteiktu laiku. Darba līgums uz noteiktu laiku parasti tiek slēgts, ja ir nepieciešams veikt neatliekamu darbu vai tam ir sezonāls raksturs.
A & B konsultāciju
birojs piedāvā tiešsaistes konsultācijas fiziskām un juridiskām personām darba
tiesību, darba drošības un darba aizsardzības jautājumos, izmantojot Zoom un Teamveawer
platformas. Konsultācijas ļauj atklāt iespējamās problēmas un riskus, rodot vispiemērotākos
risinājumus to novēršanai.
Attālinātās konsultācijas ir pieejamas:
Attālinātai
konsultācijai Jums tiks piemeklēts visērtākais laiks un sniegta individuāla
pieeja, kas ļauj padziļināti izprast lietas būtību. Konsultācijas laikā tiks
nodrošināta rūpīga situācijas analīze un novērtējums. Balstoties uz to, tiks identificēti
iespējamie riski un piedāvāti risinājumi to novēršanai.
Konsultācijas veic A
& B konsultāciju biroja vadītāja Aija Vāciete, praktizējoša juriste ar
profesionālo maģistra grādu tiesību zinātnēs un ilgstošu pieredzi juridisko
pakalpojumu sniegšanā fiziskām un juridiskām personām. Iegūtās profesionālās zināšanas
un darba pieredze ļauj sniegt individuālu pieeju klientu vajadzībām, iegūt
padziļinātu izpratni par likumdošanas un normatīvu aktu prasībām, to aktuālajām
izmaiņām, kā arī sniegt profesionālu un atbildīgu pieeju uzticētajiem
pienākumiem.
Lai organizācijā veicinātu produktivitātes un operacionālās elastības palielināšanos, ir nepieciešams ieviest efektīvu darba laiku organizāciju, kas būtu piemērota uzņēmuma saimnieciskās darbības nozarei un vispārējām biznesa vajadzībām. To ieviešot, ir nepieciešama izpratne par darba laika organizēšanas principiem, par to, kā piemērot Darba likumā minētos aspektus, lai izvairītos no iespējamām problēmsituācijām. Darba laika organizācijas pamatprincipus regulē Darba likums. Tiek iedalīti vairāki darba laika organizācijas veidi, kurus darba devējs nosaka darba kārtības noteikumos, maiņu grafikos vai darba līgumā.
2020.gada 23.septembrī (plkst. 14.00 – 16.00) – tiešsaistes vebinārs!
Efektīva darba laika organizācija uzņēmumā var veicināt administratīvo izmaksu samazināšanos, produktivitātes un operacionālās elastības palielināšanos. Piemērotākā darba laika veidošanai būtu jābalstās uz saimnieciskās darbības nozari, darbinieku un tehnoloģisko resursu pieejamību, kā arī vispārējām biznesa vajadzībām. Lai to ieviestu, ir nepieciešams analizēt, kādi darba laika organizācijas veidi ir piemērotākie dažādām darbinieku grupām un kādi ir to piemērošanas juridiskie aspekti. Ņemot vērā Darba likumā noteiktos regulējumus un dažādos darba laika organizēšanas veidus, ir iespējams veikt darba laika korekcijas, izstrādāt plānu efektīvas un elastīgas darba organizācijas ieviešanai uzņēmuma ikdienā.
Iegūt informāciju par darba laika organizēšanas principiem, par to, kā piemērot Darba likumā minētos aspektus, lai veicinātu efektīvu darba laika organizāciju uzņēmumā un izvairītos no problēmsituācijām, ir iespējams tiešsaistes seminārā “Darba laika organizācijas problēmjautājumi: Darba likuma un juridiskie aspekti”.
2020.gada 15.septembrī (plkst. 11.00 – 13.30) – tiešsaistes vebinārs!
Katrs uzņēmums vēlas, lai
tajā strādātu zinoši un prasmīgi speciālisti, tomēr augstās
konkurences un tehnoloģiju attīstības laikā ir nepieciešams
regulāri papildināt darbinieku kompetences un zināšanas, tādā veidā
palielinot uzņēmuma konkurētspēju. Šādā situācijā var rasties
jautājumi par to, kuros gadījumos darba devējam ir pienākums segt
visas apmācību izmaksas, bet kuros gadījumos darba devējam ir
tiesības pieprasīt tās segt darbiniekam. Uzņēmuma vadībai ir
svarīgi zināt, kā pasargāt sevi no zaudējumu rašanās, ieguldot
lielus līdzekļus apmācību procesā, bet darbiniekam tomēr pēc
kvalifikācijas paaugstināšanas izvēloties pārtraukt darba
attiecības.
Uz šiem jautājumiem ir iespēja saņemt atbildi tiešsaistes seminārā par darbinieku profesionālās apmācības un kvalifikācijas paaugstināšanu. Darba devēja tiesības uz apmācības izdevumu ieturēšanu un zaudējumu atlīdzību.
Kādos gadījumos darba devējam ir tiesības atstādināt darbinieku no darba pienākumu veikšanas? Vai ir situācijas, kurās darbinieks ir jāatstādina obligāti?
Atstādināšanas institūta tiesisko regulējumu nosaka Darba likuma 58. pants. Saskaņā ar to atstādināšana no darba ir rakstisks rīkojums, kas nosaka pagaidu aizliegumu darbiniekam atrasties darba vietā un veikt darba pienākumus. Atstādināšanas laikā darbiniekam netiek izmaksāta darba samaksa. Piemērojot šo tiesisko regulējumu, darba devējam ir iespēja novērst iespējamo zaudējumu vai kaitējuma rašanos darba devējam vai trešajām personām. Lai atstādināšana būtu tiesiski pamatota, ir nepieciešams ievērot svarīgus priekšnosacījumus.
2020.gada 8.septembrī (plkst. 10.00 – 12.30) – tiešsaistes vebinārs!
Ir radies nepamatots priekšstats par to, ka
darbinieka atstādināšana no veicamajiem darba pienākumiem ir sods.
Likuma izpratnē tas ir vieds, kā darba devējam nodrošināt tiesības
atstādināt darbinieku no darba pienākumu veikšanas, ja ir pieļauts
kāds pārkāpums vai par to pastāv aizdomas. Darba devējam tādā veidā
ir iespēja sevi pasargāt no zaudējumu rašanās. Ir jāņem vērā, ka ir
gadījumi, kad atstādināt darbinieku no pienākumu veikšanas ir
obligāts pienākums. Tie ir normatīvajos aktos noteikti gadījumi,
tādēļ darba devējiem un speciālistiem ir svarīgi iegūt izpratni par
dažādām situācijām, kurās šis darba tiesisko attiecību regulējums
var tikt piemērots.
Daudzos uzņēmumos ārkārtas situācijas laikā darbinieki savus darba pienākumus veic attālināti un, mainoties nodarbinātības formām, tiek noteiktas jaunas darba aizsardzības prasības un to piemērošana darba formām. Darba aizsardzības likuma grozījumi paredz izmaiņas attiecībā uz pašnodarbināto un attālinātajā darbā nodarbināto drošību un veselības aizsardzību.
Darba devējam ir būtiski pārzināt darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības nianses, lai spētu plānot un uzraudzīt uzdevumus, mērķus citādāk nekā tad, ja darbs tiek veikts uz vietas birojā, kā arī spētu veidot un nodrošināt drošu darba vidi.
SEMINĀRA MĒRĶIS
Sniegt informāciju un izpratni par aktuālajām izmaiņām darba aizsardzības prasībās un to piemērošanā darba formām, kuras gan darba devējiem, gan darba ņēmējiem ir jāņem vērā, strādājot attālināti.
SEMINĀRA MĒRĶA GRUPAS
Seminārs ir paredzēts visiem tiem interesentiem, kuriem ir būtiska informācija par attālinātu darbu Darba likuma un Darba aizsardzības likuma izpratnē, kā arī tiem, kuri vēlas būt informēti par jauniem grozījumiem Darba aizsardzības likumā un to piemērošanu praksē.
3. augusta rītā Aija Vāciete, uzņēmuma „A & B konsultāciju birojs” vadītāja, praktizējoša juriste administratīvajās un darba tiesībās, darba drošības un darba aizsardzības jautājumos, viesojās Latvijas Radio 1 raidījumā „Kā labāk dzīvot”, lai runātu par aktuālajām izmaiņām darba aizsardzības prasībās un to piemērošana darba formām. Šis jautājums ir īpaši aktuāls, jo daudzos uzņēmumos ārkārtas situācijas laikā darbinieki savus darba pienākumus veic attālināti, kas, mainoties nodarbinātības formām, var radīt saspīlējumus.
Šajā sarunā tika apskatīti tādi būtiski jautājumi kā:
Šī intervija sniegs ieskatu darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības niansēs, kuras gan darba devējiem, gan darba ņēmējiem ir jāņem vērā, strādājot attālināti.
Interviju pilnā garumā ir iespējams noklausīties - šeit
Laiks: no plkst. 10.00 līdz 14.00
Apjoms: 6 akad. stundas
Vieta: PTI “PURE Academy” telpās, Tirgoņu iela 25
Aija Vāciete, Mg. iur., ir praktizējoša juriste administratīvajās tiesībās, darba tiesībās, darba drošības un darba aizsardzības jautājumos. Strādājusi Valsts darba inspekcijā par Kurzemes reģionālās inspekcijas vadītāju, Būvniecības valsts kontroles birojā par auditori eksperti, nodrošinot sagatavoto administratīvo aktu kontroli, to atbilstību normatīvo aktu prasībām.
Noslēgumā – apliecība par dalību.
Dalības maksa par 1 semināru: 68,00 EUR
10 EUR atlaide:
Pieteikšanās:
http://pureacademy.lv/index.php/aijas-vacietes-seminari/
tālr. 26354505, e-pasts: info@pureacademy.lv
Tirgoņu iela 25, Liepāja (3. stāvs, ieeja no Peldu ielas).